Öppet brev till kommunens gruppledare

Uppsala kommun är unikt. Ingen annanstans i Sverige finns det ett helt demokratiskt styrt ungdomskulturhus med en 35-årig historia av att i centrum driva verksamhet av ungdomar för ungdomar.

Ungdomens Hus har spelat en viktig roll för demokrati och jämställdhetsarbetet i vår
kommun. Ungdomar ges möjligheten att ta makten över sin egen fritid, lära sig om den
demokratiska processen och skaffar sig verktyg för att påverka samhället i stort. Många
framstående politiker och samhällsutvecklare från Uppsala började sin bana just här på
Ungdomens Hus.

Huset är idag i mycket dåligt skick. Brandsäkerhetskrav uppfylls inte, källaren svämmar över när vattenståndet i Fyrisån blir för högt och det finns allvarliga skadedjursproblem. Stora delar av huset kan helt enkelt inte användas, därför planerar kommunens fastighetsbolag, som äger huset, att renovera det.

Det besked vi fått nu är att en sådan renovering skulle innebära en tredubbling av hyran.
Trots detta kommer anslaget för att ha ett Ungdomens Hus inte att öka. Detta kommer tvinga oss att lämna huset för andra, troligtvis sämre, lokaler.

För att vår verksamhet ska fungera behöver vi ha ett stort, eget hus i centralt läge. Att
ungdomar tar ansvar för och skapar sin egen mötesplats och sina egen fria tid är en central
del av vår verksamhet. Vi samarbetar mer än gärna med andra föreningar och verksamheter men våra medlemmar måste alltid få ha sista ordet om vad som försiggår i vårt hus. Annars undermineras hela föreningens syfte, att ge ungdomar makten över sin egen tillvaro.

Det finns även ett stort historiskt värde i att låta Ungdomens Hus vara kvar på
Svartbäcksgatan 32. Vi har varit här i snart 35 år. Föreningen har präglat huset och huset
har präglat föreningen. Det sitter mycket historia i väggarna som skulle vara helt omöjlig att få med sig i en flytt. Om man går ännu längre bak i historien så har huset sedan det byggdes varit en knutpunkt för kultur, folkbildning och demokratiskt arbete. Det skulle vara en stor förlust om den 100 åriga historien skulle ta slut.

Det är märkligt att kommunen i dagsläget inte är villiga att ge Ungdomens hus den
finansiering som behövs när det i kommunens egna mål och budget står att de ska utveckla barn och ungas möjligheter att uppleva kultur och stärka det förebyggande arbetet mot ungdomars bruk av alkohol och narkotika, två punkter som är helt centrala för vår verksamhet.

Därför vill vi i Ungdomens Hus fråga de olika partigrupperna i Uppsala Kommun: är ni
beredda att satsa på Uppsalas ungdomar och skjuta till de pengar som krävs för att vi ska
kunna fortsätta vårt arbete för ungas självbestämmande i centrum, eller är det er mening att det inte ska finnas ett centralt hus som är helt dedikerat till kulturverksamhet, av ungdomar, för ungdomar?

Undertecknat
Sergej Laura Brändén
Ordförande föreningen Ungdomens Hus
På uppdrag av Ungdomens Hus medlemsmöte

0 reaktioner på ”Öppet brev till kommunens gruppledare

1. Купить насосную станцию в Москве по Лучшей цене можно в нашем интернет-магазине! Доставка приобретённой насосной станции по Москве в течение 1-2 рабочих дней. – https://7filtrov.shop/catalog/nasosy/nasosnye_stantsii/ Мы представляем широкий ассортимент насосных станций для загородного дома. Приобретая насосную станцию у нас магазине Вы получаете, сертифицированный товар недорого и с гарантией от производителя.
    [url=https://7filtrov.shop/catalog/nasosy/nasosnye_stantsii/]купить насосную станцию[/url]
    [url=https://7filtrov.shop/catalog/nasosy/nasosnye_stantsii/nasosnye_stantsii_dlya_chastnogo_doma/]купить насосную станцию для дома[/url]
    [url=https://7filtrov.shop/catalog/nasosy/nasosnye_stantsii/nasosnye_stantsii_dlya_dachi/]насосные станции для дачи москва[/url]
    [url=https://7filtrov.shop/catalog/nasosy/nasosnye_stantsii/nasosnye_stantsii_dlya_kolodtsa/]купить насосную станцию для колодца[/url],
    Насосная станция используется для подачи воды в дом из колодца, скважины и других источников. Насосную станцию необходимо устанавливать в определенном утеплённом месте, а трубопровод обязательно должен прокладываться ниже уровня промерзания грунта.
    [url=https://7filtrov.shop/catalog/nasosy/nasosnye_stantsii/avtomaticheskie_nasosnye_stantsii/]купить автоматическую насосную станцию[/url]
    [url=https://7filtrov.shop/catalog/nasosy/nasosnye_stantsii/nasosnye_stantsii_s_zashchitoy_ot_sukhogo_khoda/]купить насосную станцию с защитой от сухого хода[/url]
    [url=https://7filtrov.shop/catalog/nasosy/nasosnye_stantsii/mini_nasosnye_stantsii/]купить мини насосную станцию[/url],
    Типы насосных станций:
    Многоступенчатые насосные станции обладают повышенным напором и производительностью в отличие от центробежных.
    Вихревые отлично подойдут для небольших объёмов потребления воды с небольшой глубины. Эти насосные станции экономичные и бесшумны.
    Продажа насосных станций в Москве с доставкой по России! – http://7filtrov.shop/catalog/nasosy/nasosnye_stantsii/